Blogger Widgets

Rabu, 30 Januari 2013

Bila Mat Bangla Duduk Sebebelah

     Sebenarnya bukanlah niat untuk berpersendakan Mat-Mat Bangla yang berada di Malaysia ni. Tapi ada satu hakikat yang aku agak alergik sebab badan dan ketiak mereka busuk. Aku tak pasti lah memang saja-saja ataupun itu memang tradisi mereka turun temurun. Ataupun mereka tak kenal apa itu deodorant. Mungkin mereka menyangkakan deodorant tu adalah mesin untuk geli-gelikan ketiak. Walau apa pun alasan mereka, aku sangat-sangat tak selesa dengan bau-bauan yang sering mencetuskan kontroversi di dalam lobang hidung aku ni.


     
     Pernah terjadi pada satu hari ketika aku sedang leka termenung mengenangkan cinta yang terputus di tengah jalan, secara tiba-tiba aku didatangi oleh seorang Mat Bangla. Dengan selamber dia duduk sebelah aku. Aku mulalah rasa panas hati. Cukup pantang bila masa aku untuk bersendirian diganggu gugat orang lain. Lagi-lagi kedatangan Mat Bangla tersebut berserta sekali dengan pakej bau ketiak gila busuk yang mampu membunuh deria bau aku selama sebulan.


     " Saploh? dua ploh? lima ploh? Penuh?", soal Mat Bangla tersebut kepada aku.


     Pergh!! Ni mesti Bangla kerja stesen minyak ni. Ilmu Bahasa Melayu baru sejengkal, ada hati nak ajak aku bersembang. Konon peramah lah tu! Cispolkadot betul! 

  
     Disebabkan malas nak melayan kerenah Mat Bangla tersebut, lebih-lebih lagi aku hampir pitam disebabkan bau ketiak beliau itu, aku hanya menjeling tajam kepada Mat Bangla tersebut. Dalam pada masa yang sama aku membuat riak wajah sekejap senyum sekejap masam sekejap senyum sekejap masam secara bertali arus.


    Nah! Terus lintang pukang Mat Bangla tu lari. Bersepah-sepah sususan langkahan kaki beliau. Ada ketika beliau terjatuh akibat tersadung kaki dan terus meneruskan larian beliau dengan merangkak laju-laju.


     P/S : Kebersihan dan penampilan diri adalah asas penting dalam pergaulan. Jadi, gunakanlah sabun Dettol untuk menyempurnakan hari anda. Heh heh.

1 ulasan:

Adverlets Banner

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...